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Monday, September 28, 2009

“Ne craignez pas, petit troupeau”.

The British Press and Television continues to ridicule of the Visit of the Relics of St. Thérèse of Lisieux to England and of the pilgrims who come to venerate the relics.

Ignorance cannot really be the excuse. The website of the Catholic Bishops Conference of England and Wales has an excellent presentation about the Visit and a very full explanation of what is going on.

Perhaps a reminder of a past pilgrim to the Relics of St. Thérèse in Lisieux is worth recalling. He confessed that he was profoundly moved and overjoyed to be there at Lisieux to pray at the relics of the Saint

He had a great devotion to the Saint. The relics of the saint meant a great deal to him. At his death, he was universally hailed as one of the greatest men born in the twentieth century.

On 2nd June 1980, while on an Apostolic Visit to Lisieux, Pope John Paul II gave a talk to the Enclosed Carmelite Sisters of Lisieux.

The talk in full is on the Vatican website

Unfortunately it is only in French.

“1. ... Je dois dire d’abord ma profonde émotion de pouvoir prier près de la châsse qui contient les restes de sainte Thérèse. J’ai déjà exprimé longuement mon action de grâce et mon attachement pour la “voie spirituelle” qu’elle a adoptée et offerte à toute l’Église. J’éprouve maintenant une grande joie à visiter ce Carmel qui a été le cadre de sa vie et de sa mort, de sa sanctification, au milieu de ses Sœurs, et qui doit demeurer un haut lieu de prière et de sanctification pour les carmélites et pour tous les pèlerins. C’est de là que Je voudrais vous affermir toutes, quelle que soit votre famille spirituelle, dans votre vie contemplative, absolument vitale pour l’Église et pour l’humanité.

2. Tout en aimant profondément notre époque, il faut bien reconnaître que la pensée moderne enferme facilement dans le subjectivisme tout ce qui concerne les religions, la foi des croyants, les sentiments religieux. Et cette vision n’épargne pas la vie monastique. A tel point que l’opinion publique, et hélas! parfois quelques chrétiens plus sensibles au seul engagement concret, sont tentés de considérer votre vie contemplative comme une évasion du réel, une activité anachronique et même inutile. Cette incompréhension peut vous faire souffrir, vous humilier même. Je vous dirai comme le Christ: “Ne craignez pas, petit troupeau”. D’ailleurs un certain renouveau monastique, qui se manifeste à travers votre pays, doit vous maintenir dans l’espérance.

Mais j’ajoute également: relevez le défi du monde contemporain et du monde de toujours, en vivant plus radicalement que jamais le mystère même de votre condition tout à fait originale, qui est folie aux yeux du monde et sagesse dans l’Esprit Saint: l’amour exclusif du Seigneur et de tous vos frères humains en Lui. Ne cherchez même pas à vous justifier! Tout amour, dès lors qu’il est authentique, pur et désintéressé, porte en lui-même sa justification.

Aimer de façon gratuite est un droit inaliénable de la personne, même - et il faudrait dire surtout - lorsque l’Aimé est Dieu lui-même. A la suite des contemplatifs et des mystiques de tous les temps, continuez d’attester avec force et humilité la dimension transcendante de le personne humaine, créée à la ressemblance de Dieu et appelée à une vie d’intimité avec Lui.

Saint Augustin, au terme de méditations faites autant avec son cœur qu’avec son intelligence pénétrante, nous assure que la béatitude de l’homme est là: dans la contemplation amoureuse de Dieu! C’est pourquoi la qualité de votre appartenance d’amour au Seigneur, aussi bien au plan personnel qu’au plan communautaire, est d’une extrême importance. La densité et le rayonnement de votre vie “cachéé en Dieu” doivent poser question aux hommes et aux femmes d’aujourd’hui, doivent poser question aux jeunes qui cherchent si souvent le sens de la vie.

En vous rencontrant ou en vous voyant, il faudrait que tout visiteur, hôte ou retraitant de vos monastères puisse dire ou du moins sentir qu’il a rencontré Dieu, qu’il a connu une épiphanie du Mystère de Dieu qui est Lumière et Amour! Les temps que nous vivons ont besoin de témoins autant que d’apologistes! Soyez, pour votre part, ces témoins très humbles et toujours transparents!”


A rather free translation of this passage would be:

“1. ...First, I must speak of my deep emotion to be able to pray at the shrine containing the remains of St. Thérèse. I have long expressed my thanks and my commitment to the "spiritual path" which she adopted and made available to the whole Church. I now feel great joy to visit this Carmel which was part of her life and her death, her holiness in the midst of her sisters, and which must remain one of the most important places of prayer and sanctification for the Carmelites and for all pilgrims.

Whatever your spiritual family, I wish to strengthen you all in your contemplative life, which is absolutely vital for the Church and for humanity.

2. While acknowledging our deep love and respect for the contemporary world, we must acknowledge that in everything concerning religion, the faith of believers, religious feelings, modern thought is locked in relativism. And that vision does not spare the monastic life. So much so that public opinion, and unfortunately, some Christians sometimes more attracted to the way of positive action, are tempted to consider your contemplative life as an escape from reality, an anachronistic activity and even useless. This misunderstanding can cause suffering, and even humiliate you. In the words of Christ, I say to you: "Fear not, little flock" Besides, a monastic revival which is now appearing all through your country must give you encouragement

But I also add: take up the challenge of the contemporary world now and in all times. Live even more radically the mystery of your original vocation and charism, which is regarded as foolishness to the world but which is fully in accordance with the wisdom of the Holy Spirit: the exclusive love of the Lord and your fellow human beings in Him. Do not even try to justify yourself! All love, when it is authentic, pure and disinterested, carries its own justification.

Love so freely given is an inalienable right of the person, even - and we should say especially - when the Beloved is God himself. Follow the way of contemplatives and mystics throughout the ages. In this way continue to give strong and humble witness to the spiritual element of the human person who is created in the likeness of God and is called to a life of intimacy with Him.

St. Augustine, after much meditation and with his heart and with his penetrating intelligence, assures us that the happiness of man is this: in the loving contemplation of God! Therefore, the quality of your vocation to love the Lord, at both the personal and at the community level is of paramount importance. The degree of commitment and the radiance of your life "hidden within God" must raise questions with men and women today and must pose questions to young people who so often seek the meaning of life.

Should any visitor, guest or person on retreat to one of your convents meet or see you, that person should at least feel that he has found God, that he has experienced an epiphany of the mystery of God who is Light and Love! The times we live require witnesses as well as apologists! Be  these very humble and always transparent witnesses! “

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